Czy gwarancja ulega przedłużeniu na skutek naprawy gwarancyjnej?

Odpowiedź brzmi TAK.

          Częstym problemem, który dotyka przedsiębiorcę jest wada rzeczy nabytej. Innymi słowy wada (potocznie usterka), którą dotknięty jest zakupiony przez przedsiębiorcę produkt. Najczęstszym tego przykładem jest samochód, który objęty jest często gwarancją producenta wynoszącą od dwóch do pięciu lat. Jeżeli  w okresie gwarancyjnym któryś z istotnych elementów samochodu uległ awarii bądź okazał się wadliwy – nie budzi wątpliwości, że w takich okolicznościach producent dokona wymiany tego elementu/części składowej lub dokona stosownej naprawy. Co się jednak wydarzy w sytuacji gdy w okresie objętym gwarancją w samochodzie zostanie wykonana istotna naprawa np. skrzyni biegów, w wyniku której ta skrzynia biegów zostanie wymieniona na nową?

O ile wymiana skrzyni biegów nastąpi jeszcze w okresie gwarancyjnym problem nie jest tak ważny. Istotne jest co się wydarzy gdy wymieniona wyżej wspomniana skrzynia biegów, czy inny element samochodu ulegnie wymianie i ponownie ulegnie awarii ale już po okresie obowiązywania gwarancji udzielonej na samochód. Producenci często odmawiają wykonania naprawy samochodu podnosząc, że awaria nastąpiła po upływie okresu gwarancyjnego a w związku z tym nie uznają prawa do żądania usunięcia awarii w ramach gwarnacji. Takie podejście jest oczywiście niezgodne z prawem. Na ratunek osobie uprawnionej podąża art. 581 k.c., który reguluje wyżej opisane sytuacje. Według zasady określonej w tym przepisie jeżeli w wykonaniu swoich obowiązków gwarant dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Wracając do przykładu z samochodem i kolejną wymianą skrzyni biegów oznacza to tyle, że sama wymiana skrzyni biegów w okresie gwarancji doprowadziła do automatycznego przedłużenia okresu gwarancyjnego. A zatem kolejna naprawa wymienionego bądź naprawionego elementu przedłuża okres gwarancyjny, o ile była to wada istotna. Zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego wyrażonego w wyroku z dnia 09 marca 1973 r. (sygn. akt I CZ 19/73) ocena, czy naprawa rzeczy w rozumieniu art. 581 k.c. jest istotna, czy też drobna zależy od nakładu pracy niezbędnego do usunięcia wady, a ponadto – od rodzaju wady, zwłaszcza od wpływu tej wady na użyteczność całej rzeczy. Naprawa więc może być oceniona jako istotna w razie nagromadzenia się drobnych napraw. Tak jest również w wypadku, gdy nakład pracy niezbędny do usunięcia wady nie jest duży, jednakże bez usunięcia tej wady użyteczność rzeczy jako całości byłaby zmniejszona.

Bez wątpienia wymiana w samochodzie: skrzyni biegów, sprzęgła, silnika bądź poważna naprawa usterki silnika należy do tych napraw, które skutkują przedłużeniem okresu gwarancyjnego, a co istotne stanowi podstawę do żądania usunięcia wady rzeczy w ramach gwarancji producenta.

Warto o tej kluczowej zasadzie pamiętać i nie dać się wprowadzić w błąd podczas kontaktu z serwisem. Należy mieć na uwadze uprawnienia jakie zasady nałożone na gwaranta ustawodawca zapewnił w art. 581 k.c.

Share the Post:

Related Posts

Join Our Newsletter